V priebehu posledných dní sme aj v Záhorskej Bystrici zaznamenali telefonáty podvodníkov, ktorí sa snažia vylákať od dôverčivých ľudí peniaze. Prosíme všetkých, aby boli ostražití a varovali aj svojich rodinných príslušníkov a seniorov vo svojom najbližšom okolí. Odporúčame, aby ste si informácie sprostredkované telefonicky, najprv overili u iných členov rodiny.
Telefonickí podvodníci využívajú rozličné legendy a zameriavajú sa prevažne na osoby vyššieho veku, ktoré majú svoje telefónne číslo na pevnú linku zverejnené na verejne prístupných internetových stránkach. Oslovujú dôverčivých seniorov s informáciou, že ich syn/dcéra mali dopravnú nehodu, prehryzli si jazyk a nedokážu rozprávať a na ošetrenie je nutná hotovosť. Vyzývame občanov, aby si takéto vážne informácie preverili u ostatných členov rodiny a zabránili tak podvodu.
Podvodníci sa občas predstavujú ako príslušníci policajného zboru alebo pracovníci banky a hovoria o bankovom účte napadnutom hackermi a z ľudí lákajú prihlasovacie údaje do internet bankingu, aby ich následne pripravili o peniaze.
Čo podvodníci najčastejšie v telefonátoch tvrdia?
- Ak sa predstavia ako príslušníci Policajného zboru:
- „zaznamenali sme že pri Vašom nedávnom výbere peňazí z bankomatu bol na bankomate magnet a môžu Vám byť ukradnuté peniaze“
- „má informáciu o tom že bol hackermi napadnutý Váš účet, a on má povinnosť zablokovať tento účet“
- „hackeri napadli účet v banke poškodeného, a ten sa musí teraz hneď prihlásiť na internetovej stránke ktorú podvodník nadiktuje poškodenému a postupne vyplniť údaje ktoré mu podvodník nadiktuje“
- „Účet v banke je napadnutý hackermi a policajt potrebuje od poškodeného aby mu nadiktoval osobné prihlasovacie údaje do internet bankingu poškodeného“
- „že sú pracovníkmi kriminálnej polície a že Vaša bankomatová karta bola napadnutá“
- „policajt musí veľmi rýchlo zariadiť, aby z účtu neodišli peniaze, pretože do účtu sa nabúrali hackeri.“
- Ak sa predstavia ako zamestnanci banky:
- „hackeri sa nabúrali do vášho účtu a chcú Vás z neho ukradnúť peniaze“
- „účet bol napadnutý hackermi a preto potrebujeme Vaše prihlasovacie heslo a údaje k Internetbankingu“
- Ak sa nepredstavia a neprihlásia ku konkrétnej inštitúcii:
- „chcú dobiť kredit na telefóne volanej osoby (senior) a potrebuje číslo karty a prihlasovacie údaje“
- Pracovník DIALOGU: „potrebuje vykonať platbu na internet banking, aby nebol zneužitý účet poškodenej osoby, a preto mu musí poškodená osoba nahlásiť prihlasovacie údaje ku karte a z čítačky“
Podvody na internetových bazároch
Buďte ostražití aj na internetových fórach a bazároch. Neznámi páchatelia kontaktujú inzerujúcich, ktorí prostredníctvom internetových bazárov predávali rôzny tovar. Páchatelia pri komunikácií s poškodenými posielajú odkaz na úhradu poštovného. Po kliknutí na tento odkaz majú poškodení vyplniť údaje k svojim platobným kartám a bankovým účtom.
Bratislavská krajská polícia v tejto súvislosti dáva občanom do pozornosti nasledovné:
– v prípade takýchto správ, telefonátov neposkytujte žiadne zo svojich autentifikačných a verifikačných údajov k žiadnym bankovým službám, či produktom.- v prípade, ak od Vás neznáma osoba akoukoľvek formou požaduje Vaše údaje k platobným kartám a údaje k službe internetbanking, alebo prihlasovacie údaje a heslo, za žiadnych okolností ich neposkytujte!
❗CIEĽOM TÝCHTO VOLANÍ A INTERNETOVEJ KOMUNIKÁCIE JE IBA JEDINÉ – ZÍSKAŤ A VYLÁKAŤ OD VÁS VAŠE PENIAZE❗