Čo sa Bystričania pýtali primátora Matúša Valla?

Čo sa Bystričania pýtali primátora Matúša Valla?

V pondelok 30. septembra sa stála Spoločenského domu v Záhorskej Bystrici zaplnila stovkou Bystričanov, ktorí prišli na diskusiu s primátorom Matúšom Vallom a starostom Jozefom Krúpom. Po úvodnom privítaní a prezentácii primátora sa diskusie zúčastnili aj ďalší odborníci:

Tatiana Kratochvílová (viceprimátorka)

Michal Radosa (zástupca riaditeľa magistrátu)

Miroslav Antal (náčelník mestskej polície)

Milan Donoval (podpredseda predstavenstva DPB)

Roman Havlíček (vedúci sekcie životného prostredia)

Martin Kollárik (splnomocnenec primátora pre mestské časti)

Karolína Marcinová (oddelenie pešej a cyklistickej dopravy)

Daniel Bartoň (oddelenie dopravného inžinierstva)

Medzi prvými sa do diskusie prihlásili rodičia predškolákov s otázkou, koľko prváckych tried sa bude v budúcom roku otvárať, pretože vraj počuli, že sa majú otvoriť len dve nové triedy. Reagoval starosta Jozef Krúpa a prítomných rodičov ubezpečil, že deti s trvalým pobytom v Záhorskej Bystrici sa do školy dostanú všetky a počet tried sa otvorí podľa potreby, nielen dve. „Základná škola bola a je pre našu mestskú časť prioritou. Riešenie sa vždy našlo a nájde sa aj tentoraz. Pani riaditeľka komunikovala, že na konci školského roka odchádzajú dve triedy deviatakov, ale počet prváckych tried sa otvorí viac,“ uistil starosta Záhorskej Bystrice.

Aktuálnou témou boli prívalové dažde a povodne, ktoré zasiahli Záhorskú Bystricu v polovici septembra. Padla otázka z pléna, ako sa bude predchádzať prívalovej vode do budúcna? Najprv reagoval primátor Matúš Vallo a odpovedal, že na magistráte hlavného mesta je vytvorený útvar krízového riadenia a krízové scenáre, ktoré sa osvedčili aj pri nedávnych záplavách. Ako primátor povedal, pozornosť sústredili najmä na mestskú časť Devín, ktorá bola najviac zasiahnutá záplavami. Zároveň spomenul, že v súčasnosti sa v mestských lesoch ťaží najmenej dreva v histórii. Starosta doplnil, že v súvislosti s prívalovými dažďami požiada o spoločné stretnutie so zástupcami urbáru, mestských a štátnych lesov, aby sa zmapovali všetky toky v Záhorskej Bystrici a zistilo sa, čo môže robiť problém, s tým súvisí aj vyčistenie tokov a v niektorých prípadoch aj nové vodozádržné opatrenia urobené v súčinnosti s mestskou časťou Lamač alebo mestom Stupava a obcou Marianka. Roman Havlíček zo sekcie životného prostredia z magistrátu hlavného mesta doplnil, že magistrát začína intenzívne pripravovať posilnenie vodného hospodárstva s dôrazom na dôslednú prípravu.

Jednou z tém bola aj otázka bezpečnosti na cestách – napríklad na ulici Záhorská, kde podľa obyvateľov vodiči jazdia neprimerane vysokou rýchlosťou a požiadal o osadenie vankúšových spomaľovačov. Primátor reagoval, že evidujú tieto žiadosti zo strany mestskej časti a budú sa ich snažiť realizovať v dohľadnej dobe. Starosta Jozef Krúpa k otázke bezpečnosti a komunikácií doplnil, že mestská časť adresovala na magistrát aj požiadavku priechodu pre chodcov na Gbelskej, ktorý by mohol na tejto ulici spomaliť rýchlosť a informoval obyvateľov, že v najbližších dňoch budú osadené bezpečnostné prvky na ulici Pri Vápenickom potoku a Záhorskej ulici a budú rotovať po celej mestskej časti v nepravidelných intervaloch.

V súvislosti s dopravou sa obyvatelia dopytovali aj iné alternatívy prepravy. Starosta informoval o štúdii uskutočniteľnosti koľajovej dopravy, na ktorú vyčlenilo ministerstvo dopravy finančné prostriedky a ktorá mapuje koľajové spojenie z Lamača cez Záhorskú Bystricu, Stupavu, Lozorno až po Plavecké Podhradie.

Vráti sa niekedy 36 do pôvodného trasovania, zaznelo do mikrofónu v rámci diskusie. Milan Donoval z Dopravného podniku Bratislavy zmenu trasy nepotvrdil, ponúkol ako ďalšie spoje k 36 aj regionálnu integrovanú dopravu, napríklad linky 216, 245 či 269, ktoré Bystričanov dopravia až na Mlynské Nivy.

Ďalším okruhom otázok bola poddimenzovaná kanalizácia v Záhorskej Bystrici na ulici Čsl. tankistov. V lete sa starosta spolu s riaditeľom BVS stretol s obyvateľmi dolného konca Čsl. tankistov a riaditeľ BVS prisľúbil zahrnúť túto lokalitu do investičného plánu na rok 2025. Primátor na stretnutí s obyvateľmi prisľúbil, že dohliadne na to, aby sa táto rekonštrukcia zrealizovala.

Padla aj otázka, či sa bude riešiť viac chodníkov a cyklotrás v Záhorskej Bystrici a kedy bude zrealizovaná cyklotrasa na Hodonínskej ulici. Starosta Jozef Krúpa uviedol, že na cestách v správe mestskej časti sa nachádzajú aj chodníky a tam, kde to nie je možné z dôvodu úzkej cesty, sa chodníky nedajú urobiť, pretože by sa musela cesta zjednosmerniť – napríklad v prípade Kollárovej ulice, ako sa pýtala jedna z obyvateliek. Čo sa týka cyklotrasy na Hodonínskej ulici, Tatiana Kratochvílová, viceprimátorka, informovala, že sa pripravuje dokumentácia k územnému rozhodnutiu a prichádza najťažšia časť prípravných prác – vysporiadanie pozemkov. Ako uviedla, mestská spoločnosť METRO, ktorá projekt cyklotrasy na Hodonínskej ulici zastrešuje, rieši asi 150 vlastníkov v danom území a podľa slov primátora, niektorí komunikujú a niektorí nie.

Po oficiálnej diskusii bol priestor na individuálne otázky prítomných s primátorom, starostom, náčelníkom mestskej polície, zástupcami z Dopravného podniku Bratislava či magistrátu. Diskusia bola férová a pokojná. Všetkým Bystričanom ďakujeme za účasť!

Foto: Marek Velček